No juuri niin. Vitun idiootit. Justiinsa Te. Pitkätukat. Hipit. Maailmanpelastajat. Aktivistit. Greenpeace. Menköön Oikeutta Eläimille vielä samaan, samoja paskiaisia Te olette kuitenkin.
http://www.greenpeace.org/finland/fi/vaalit-2007/videot
ja siitä tuo ylimmäinen, televisiossakin meitä ilahduttava spotti. Katsokaa ihmeessä jos ette ole vielä nähneet.
Että mitä helvettiä voi Viherpiipertäjä kuvitella saavuttavansa tekemällä ja näyttämällä mainoksen jossa hukutetaan pikkulapsi?
Joo tiedetään, ilmastonmuutos on Vakava ja Iso Asia, mutta että näin? Mitä tämä tarkoittaa? Että vedet nousee? Ja Äidit kautta maailman vie lapsensa rannalle ja jättää ne sinne?
Jopa minulla jäi suu auki kun tuon näin telkkarista tuossa äsken, ja Vaimon reaktion varmaan arvaattekin kun näytin tuosta netistä tuon mainoksen. En ymmärrä, KAIKKI lapsiperheet tulevat tuosta mainoksesta vain vihaisiksi. Lapsettomia se ei välttämättä edes kosketa. Kukaan ei varmasti ala tuon mainoksen takia ostamaan energiansäästölamppuja pelastaakseen maailman.
Kyllä se kuulkaa menee ihan vähän pienemmilläkin panoksilla perille että on käännetty selkämme maailmalle jne.
Olen aiemminkin sanonut että Greenpeacen Asia on varmasti ihan hyvä, mutta järjestön julkisuuskuva ja toimintatavat tekevät tavallisen kansan silmissä todennäköisesti enemmän hallaa Asialle kuin GP:n toiminta sille tekee hyvää. Tämä viimeisin idiotismi vain vahvistaa käsitystäni. Eikä muuten nosta Louhimiehen ja Malmivaarankaan osakkeita.
Hyvän kontrastin luo vielä nuo tuolla sivulla olevat muiden maiden IM-vastustus-videot. Jopa USA:n mainos on fiksu(hko, joskin nolosti toteutettu), mutta ei noin... kamala.
Ps. Mitä tuo alimmainen video oikein tekee tuolla? Ja vielä tekstillä:
"Greenpeace ei tehnyt tätä videota, mutta päätimme laittaa sen sivulle koska se tekee meidät iloisiksi!"
Ei helvetti, Teidät tekeekin varmasti iloiseksi riehakas koululaisjoukkio joka juoksee ja ajelee polkupyörällä portaita ylös ja alas, murtautuu ihmisten koteihin ja jättelee tiiliskiviä (another brick in the wall, tajuuksä!) pakastimiin ja vessanpönttöihin, vetelee virtajohtoja seinistä ja vaihtelee hehkulamppuja energiansäästölamppuihin.
Eli siis vievät ihmisiltä valinnanvapauden, ja pakkosyöttävät omaa ideologiaansa. Ja nauravat päälle? Kovin on tutun kuuloista.
Että Te saatte tehdä noin, mutta jos Teille tehdään noin niin se on täysin hyväksymätöntä ja kamalaa, eikö?
Justiinsa joo, "Vihreä Rauha", sodan keinoin jos ei muu auta, niinhän se meni?
10 comments:
Joo hyi helvetti mikä video.
Menee vähän samaan kategoriaan kuin eräs myyntitykki, joka koitti myydä minulle kodin turvajärjestelmää sanoin "etkö ajattele lastesi turvallisuutta?" Ajoin miehen pois kodistani muutamien terävien sanojen saattamana.
Älä ota sitä henkilökohtaisesti.
Ja toisaalta mainoksissa pitää kärjistää asioita. Mieti esim. SPD:n työpaikkakiusaus mainosta. Siihen ei mitenkään voitaisi laittaa kiusaamista siinä muodossa kuin se oikeasti esiintyy, koska se on hidasta ja usein henkistä.
Sitä paitsi vauva ei hukkunut mainoksen aikana koska hän vielä naureskeli n. 53 sekunnin aikana, eli mainoksen lopussa. Ehkä sen jälkeen äiti tuli paikalle? :)
Mitenkäs tommoset sitten pitäs ottaa, muuten kuin henkilökohtasesti?
Jos vauva ei huku ajatuksellisesti mainoksessa, missä on Äiti? Taistelemassa ilmaston puolesta?
Miksi se piti jättää sinne ammeeseen, hukkumaan?
Joo. Mäkin kuuluin Greenpeaceen joskus ihan alkuaikoina kun ne tuli Suomeen, mutta jostakin niiden kampanjasta just samasta syystä vedin herneen nekkuun ja erosin.
Toisaalta kyllä joistain niiden kampanjakohteista olen nostanut niille hattuakin, mutta niiden ulkoinen profiloituminen käy aivan ylikierroksilla. Monasti se tosiaan tuo asialle suuren yleisön silmissä vastareaktion, kuten tässäkin tapauksessa.
Katsoin just toissailtana jonkun dokumentin taalla telkkarista missa yksi Greenpeacen perustajista kertoi etta oli itsekin eronnut liikkeesta, kun Berliinin muurin kaatumisen jalkeen kaikki aari-antikapitalismin kannattajat olivat lyottaytyneet viherliikkeeseen ja sita kautta ajamaan omaa asiaansa omilla aarimmaisilla keinoillaan. Etta kai se sitten on vahan riistaytynyt kasista ja erkaantunut alkuperaisesta ajatuksesta.
En kylla viitsinyt edes katsella mainosta tosta linkista, ehka myohemmin.
Ehkä on parempi että katsot, ota poika syliin ensin kuitenkin.
Hah, hippiliike nyt on ihme paskaa ja kasvissyönti naurettava -muka maailmanparannuskeino, mutta Greenpeacessa sentään on munaa tehdä jotain pelkän uhoamisen sijaan.
Ja videosta... Sehän on mainos jolla yritetään saada ihmiset ajattelemaan, ja hyvin asiassaan onnistuikin.
Hipeistä ja kasviksista ollaan samaa mieltä, mutta Green"peace"n muna on kyllä mädäntynyt aikoja sitten.
Katsos kun ei tuo mainos saa ajattelemaan ilmastonmuutosta, vaan huonoa makua mainostuksessa. Kaksi aika eri asiaa.
Kumma miten ihmiset näkee asoita eri tavalla. Minä olen itsekin pohtinut että jos meidän sukupolvi ei tee ilmastonmuutokselle mitään, meidän lapset ja niiden lapset vasta pahassa liemessä ovatkin. Eli luonnon riistäminen on kuin lapselta varastamista. Ja minusta tuo Greenpeacen video ajaa takaa täsmälleen samaa asiaa ("Mitä ehdokkaasi aikoo tehdä seuraavien sukupolvien hyväksi?"). Voi tietysti ajatella, että video on epäonnistunut jos siitä joku herneet nenäänsä vetää, mutta aina kai joku ottaa pahalla jos radikaalisti ajaa niinkin vaikeaa asiaa kuin että omasta autostaan ja mukavuustasostaan pitäisi luopua.
Kyllä Olli, kuten sanoin, Ilmastonmuutosta ja sen vaaroja ei tule missään tapauksessa väheksyä, jokaisen tulisi tehdä asian eteen jotain (kuten meillä ON tehty), mutta yksinkertainen tosiasia on se että satavarmasti tuo ei Einari Tuulipukua saa muuttamaan yhtään mitään. Viherpiipertäjien ja heidän Kansanedustajiensa kuva massojen mielissä on epäilemättä ilmankin tämmöisiä mainoksia riittävän huono. Mitähän niiden ehdokkaiden jotka ovat luvanneet asialle tehdä jotain, ajatuksissa liikkuu kun on yhdistetty tuohon lapsen heitteillejättöön? Kaikki julkisuus = ei aina hyvä julkisuus.
Post a Comment